Translate

tirsdag den 3. august 2010

Min "gør det selv" savbuk

Jeg har en masse træstykker, som ikke passer i vores brændovn, så jeg har brug for at save dem i mindre stykker. Her kommer min elmotorsav ind i billedet. Men for ikke at skulle holde træet med den ene hånd og save med den anden (med dertilhørende tab af liv og lemmer) var jeg nødt til at fabrikere min egen savbuk.

En hurtig søgning i Google på "Savbuk" og så fandt jeg denne tegning

En simpel men effektiv savbuk.
Den kan desuden ses her
Jeg havde lægterne til at ligge, så det var bare at komme igang.
Resultatet ses her
Jeg tilføjede en ekstra midtsektion, da jeg skal bruge meget små stykker.
Den virker fortrinligt og kan nemt pakkes sammen og stilles væk.

8 kommentarer:

  1. Perfekt tegning. Lige hvad jeg ledte efter nu jeg selv er blevet husejer (og brændeovnsejer).

    Hilsen Jens

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Held og lykke med den

      Slet
  2. Nemt og ligetil.

    SvarSlet
  3. Hej
    Hul markeringen i begge sider med 5 cm imellem, hvilken brug er det til ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Så du kan udvide åbningen og få større stammer deri

      Slet
  4. Hej Søren.
    Hvilke skruer/bolte har du samlet den med?
    Mvh. Lisbet

    SvarSlet
  5. Puha.... Det kan jeg ikke helt huske...10 eller 12mm. Længden afhænger jo lidt af tykkelsen af lægterne, men boltene må ikke være for lange, da motorsaven så kan ramme dem.
    Men sørg for at vælge galvaniserede, da træet "gnider" imod bolten hele tiden.
    Og så selvfølgelig en låsemøtrik

    SvarSlet
  6. Thank you from the Netherlands!

    SvarSlet